Буряад литература 11 класс

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА
Рабочая программа по бурятской литературе составлена на основе:
- Закона РФ «Об образовании» (в действующей редакции);
-Закона РБ «Об образовании» (в действующей редакции);
- Федерального базисного учебного плана для образовательных учреждений,
реализующих программы общего образования, утвержденного приказом МО и Н РФ
№1312 от 09 марта 2004г.;
-Приказа МО и Н РФ №241 от 20.08.2008 «О внесении изменений в федеральный БУП и
примерные учебные планы для ОУ РФ, реализующих программы общего образования МО
РФ от 09.03.2004 № 1312»;
- Приказа МО и Н РБ №1168 от 03.09.2008 «Об утверждении регионального базисного
учебного плана и примерных учебных планов для ОУ РБ, реализующих программы
общего образования»;
- Приказа МО и Н РФ № 1994 от 03 июня 2011 года «О внесении изменений в
федеральный базисный учебный план и примерные учебные планы для образовательных
учреждений, реализующих программы общего образования»;
- Приказа МО и Н РБ № 1093 от 12 июля 2011 года «О внесении изменений в
региональный базисный учебный план примерные учебные планы для образовательных
учреждений, реализующих программы общего образования»;
- Приказа МО и Н РФ 31 марта 2014года №253 «Об утверждении федеральных перечней
учебников, рекомендованных (допущенных) к использованию в образовательном
процессе в ОУ, реализующих образовательные программы общего образования и
имеющих государственную аккредитацию, на 2017-2018уч. г (С изменениями на
05июля2017года)
-Приказа МО и Н Республики Бурятия от 26.08.2013 №1646/1 (примерный учебный план
общеобразовательных учреждении (организации)Республики Бурятия , реализующих
основные образовательные программы);
- «Санитарно-гигиенических
требований
к
условиям
обучения
в
общеобразовательных
учреждениях» (Постановление Главного государственного
санитарного врача Российской Федерации от 29 декабря 2010 года № 189);
- Образовательной программы МБОУ «Гэгэтуйская СОШ» на 2022-2023 уч.г.;
-Устава МБОУ «Гэгэтуйская СОШ»;
-Положение о рабочей программе «Гэгэтуйская СОШ» от ?
- Приказа № 1 по школе от 30 августа 2022года «Об утверждении учебного плана школы
на 2022-2023 уч.г.»
В соответствии с Федеральным базисным планом и учебным планом МБОУ
«Гэгэтуйская СОШ» учебный предмет «Бурятская литература» является обязательным и
на его преподавание отводится 2 часа в неделю (всего 70 часов в год) и реализуется в
рамках национально-регионального компонента образовательного учреждения.
Для реализации данной программы используется УМК «Буряад литература », 11кл.
(Б.Д.Цыдыпова., М.Р.Балданова., Улаан-Удэ, Бэлиг 2020он)
ОБЩАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА ПРЕДМЕТА «БУРЯТСКАЯ ЛИТЕРАТУРА»
Бурятская литература входит в общеобразовательную область «Язык и литература».
Бурятская литература является одним из главных элементов культу¬ры бурятского народа
- носителя данного языка. Он открывает учащимся непосредственный доступ к

духовному богатству бурятского народа, повышает уровень их общего гума¬нитарного
образования, а также является средством межкультурной коммуникации. Поэтому ему
отводится существенная роль в решении важных задач, стоящих перед современной
школой в плане формирования толерантной личности, развития ее национального
самосознания.
ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ ОБУЧЕНИЯ БУРЯТСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ
Обучение бурятской литературе на ступени основного общего образова¬ния направлено
на достижение следующих целей:
-воспитание духовно развитой личности, формирование гуманистического мировоззрения,
гражданского сознания, чувства патриотизма ,любви и уважения к литературе;
-развитие эмоционального восприятия художественного текста, образного и
аналитического мышления, творческого воображения, читательской культуры и
понимания авторской позиции ;
формирование начальных представлений о специфике литературы в самостоятельном
чтении художественных произведений;
развитие устной и письменной речи учащихся
-освоение текстов художественных произведений в единстве формы и содержания,
основных историко-литературных понятий;
-овладение умениями чтения и анализа художественных произведений с привлечением
базовых литературоведческих понятий и необходимых сведений по истории литературы;
выявления в произведениях конкретно-исторического и общечеловеческого содержания ;
грамотного использования литературного языка при создании собственных устных и
письменных высказываний.
Обучение бурятской литературе на ступени основного общего образования направлено
на достижение следующих целей:
- развитие коммуникативной компетенции на бурятском языке в совокупности ее
составляющих - речевой, языковой, социокультурной, компенсаторной, учебнопознавательной;
1.
речевая компетенция - развитие коммуникативных умений в
четырех основных видах речевой деятельности (говорении, аудировании, чтении, письме);
2.
социокультурная компетенция - приобщение учащихся к куль¬туре, традициям
бурятского
народа,
с
учетом
социально-экономических,
этнокультурных,
этнонациональных и других особенностей региона, в рамках тем, сфер и ситуаций
общения, отвечающих опыту, интере¬сам, психологическим особенностям учащихся
основной школы на разных ее этапах (V-VII и VIII-IX классы); формирование умения
представлять свою республику, культуру ее народов в условиях межкультурного
общения;
3. компенсаторная компетенция - развитие умений выходить из
положения в условиях дефицита языковых средств при получении и передаче
информации;
4. учебно-познавательная компетенция - дальнейшее развитие общих и специальных
учебных умений; ознакомление с доступными учащимся способами и приемами
самостоятельного изучения языков и культур, в том числе с использованием новых

информационных технологий;
5. ценностно-смысловые компетенции - компетенции в сфере мировоззрения, связанные с
ценностными ориентирами ученика, его способностью видеть и понимать окружающий
мир, ориентироваться в нем, осознавать свою роль и предназначение, уметь выбирать
целевые и смысловые установки для своих действий и поступков, принимать решения.
Данные компетенции обеспечивают механизм развития и воспитания понимания у
школьников важности изучения бурятского языка в современных условиях развития
нашего общества и потребности пользоваться им как средством общения, познания,
самореализации и социальной адаптации; воспитание качеств гражданина, патриота;
развитие национального самосознания, стремления к взаимопониманию между людьми
разных национальностей, толерантного отношения к проявлениям иной культуры.
6. валеологические:
 соблюдение надлежащей обстановки и гигиенических условий в классе
 правильное чередование количества и видов преподавания (словесный, наглядный,
аудиовизуальный, самостоятельная работа и т.д.)
 контроль длительности применения ТСО (в соответствии с гигиеническими
нормами)
 включение в план урока оздоровительных моментов на уроке: физкультминутки,
динамические паузы, минуты релаксации, дыхательная гимнастика, гимнастика для
глаз.
 соблюдение комфортного психологического климата на уроке.
 создавать здоровый психологический климат на уроках, повышать мотивацию
учащихся.
Ведущие принципы.
Реализация дидактических принципов:
-принцип воспитывающего обучения(создание условий формулирования личности в
целом);
- принцип научности (содержание обучения должно отражать современное состояние
науки, изучающей литературы-литературоведения, литературной критики. На уроках
необходимо школьников обучать элементам
научного поиска, основам
исследовательской деятельности);
-принцип связи обучения с практикой (использование уч-ся знаний в решении
практических задач; применение полученных знаний в жизни; формирование собственной
точки зрения, развитие у школьников устойчивости к информационному потоку,
формирование критического мышления);
- принцип системности и последовательности (обучение и воспитание в определенной
системе, логическое построение содержания и процесса обучения);
- принцип доступности (учёт особенностей развития учащихся, организация обучения,
исключающая возможность психо-физических перегрузок уч-ся);
- принцип наглядности (целесообразное и эффективное привлечение органов чувств к
восприятию уч. материала через ТСО и ИК - технологии);
- принцип сознательности и активности учащихся при направляющей и организующей
роли учителя (сознание уч-ся цели обучения, самостоятельности школьников в

планировании и организации своей деятельности ; самоконтроль учеников, интерес к
знаниям , самостоятельная постановка проблемы и поиск её решения);
- принцип прочности (прочное усвоение знаний, переход знаний в умения и навыки на
основе активности уч-ся, правильной организации повторения изученного, учёта
индивидуальных особенностей уч-ся, структурирования материала с выделением главного
и соблюдения логических связей, контроля результатов обучения ими их оценки).
В рабочую учебную программу включен национально-региональный компонент.
Содержание курса
( 70 часов 2 раза в неделю)
Буряад уран зохёолой хγгжэлтын шатанууд (периодизация) – 1 ч.
ХХ зуун жэлэй 1-дэхи хахадай тγрэл буряад уран зохёол – 3 саг. Б.Барадинай
ажабайдал ба зохёохы зам. «Ехэ удаган абжаа»- түүхэтэ трагеди. Зүжэгэй үйлэдэгшэ
нюурнууд. Зүжэгэй гүн удха, уран арганууд.
ХХ зуун жэлэй 1-дэхи хахадай буряад уран шγлэг – 1 саг. Б.Базароной ба Цырендаши
Цымпилоной уран hайханай юртэмсэ. «Улаалзай» болон «Буряад басаганда шγлэгγγд. 30аад онуудай поэзиин тγхэл шарай.
ХХ зуун жэлэй 2-дохи хахадай тγрэл буряад уран зохёол – 24+х/х -3саг+2 кл гадуур
уншалга – 2 с.. Буряад уран зохёолой хүгжэлтын үенүүд. Буряад прозын уран hайханай
юртэмсэ. Ч.Ц.Цыдендамбаевай уран hайханай юртэмсэ. «Буряад басаган» туужын гол
удха. Зохёолой уран арганууд. Шалгалтын ажал.
Д. Батажабайн уран hайханай юртэмсэ. «Тѳѳригдэhэн хуби заяан» трилоги.
Трилогиин байгуулга, гол образуудынь. Сюжедэй hонирхолтой ушаралнууд. Самбуу,
Шобдог ба бусад буряад, түбэд ламанарай дүрэнүүд. Жаргал гээшэ юун бэ? Шалгалтын
ажал. Найруулга Аламжын зол жаргалаа бэдэрэлгэ. Д. Батажабайн «Дойбод сохилго»
комедиин уран hайханай юртэмсэ.
Ц-Ж. Жимбиевай уран hайханай юртэмсэ. «Гал могой жэл романай гол удха, онсо
байгуулга.
С.Цырендоржиевай уран hайханай юртэмсэ. «Yγрэй солбоной гоё гэшэнь» гэhэн туужын
онсо шэнжэнγγд, проблематика.
А. Ангархаевай уран hайханай юртэмсэ. «Мүнхэ ногоон хасуури» гэhэн романай гол
удха. Роман дотор табигдаhан проблемэнүүд. Романай онсо шэнжэ.
Б.Н.Ябжановай зохёохы зам. «Нулимса» хɵɵрɵɵнэй гол удха. Yнгэрhэн сагтаа бусалгын
мотив.
ХХ зуун жэлэй 2-дохи хахадай буряад уран шγлэг – 6 саг
Ц. Дондогойн «Эхэ тухай хоёрдохи поэмэ». Л. Тапхаевай «Дүрбэн саг» гэhэн шүлэгэй
жанр. Зохёолнуудай байгуулга, хэлэн, уран арганууд. Литературна теори: Бато Базароной
ба Лопсон Тапхаевай шγлэгγγдые сасуулга.
Мγнɵɵ γеын буряад уран зохёол. Мγнɵɵ γеын буряад уран зохёолой онсо шэнжэ.
Д.Эрдынеевэй намтар, зохёохы зам. «Yйлын γри» гэhэн романай уран hайханай юртэмсэ.
Роман дотор табигдаhан проблемэнүүд.Романай онсо шэнжэ.Романай удхаар шалгалта.
А.Лыгденовай намтар, зохёхы зам. «Морин хуур» хɵɵрɵɵнэй гол удха. Ч.Гуруевай
«Туhалха хэрэгтэй» гэhэн хѳѳрѳѳнэй удха. Зохёолой гол асуудал. Д. Дылгыровай
«Сэдьхэлэй гуниг» гэhэн хѳѳрѳѳнэй удха.

Буряад драматургиин уран hайханай юртэмсэ-7 саг. Буряад драматургиин уран
hайханай юртэмсэ. М. Батоин. «Таршаа Намжалай түүхэ». Зүжэгэй уран hайханай орон
зай, саг. Зүжэгэй гүн удха, уран арганууд.
Мγнɵɵ γеын буряад уран шγлэг – 4 саг+х/х 1 саг+1 кл.гадуур уншалга 1 саг
Г. Раднаевагай творчество. «Түрэлгын зоболон» поэмын гүн удха. Шүлэглэлэй сюжет
болон композици. А.Ангархаевай «Би шулуунби» гэhэн шγлэг. Б.Дугаров «Тγрэлхидэйм
хэлэн хγлисɵɵрэй» Шүлэгэй психологическа юртэмсэ. Г.Базаржапова-Дашеевагай
шγлэгγγд. «Yеhɵɵ γедэ уг залган», М.Чойбонов «Минии нγхэд – амиды бурхад»,
«Наhанайм табисуур».
Дабталга: 3ч.+1 ш/а. Эпическэ зохёолнууд. Бага, дунда, ехэ хэмжээнэй зохёолнууд. Уран
зохёолой хэлэнэй шэмэг үгэнүүд. Шалгалтын ажал.
Сэдэбүүдэй һара, үдэр түсэблэлгэ. (Календарно-тематическое планирование)
1-дэхи четверть
Сэдэб
Оролто хэшээл. Буряад уран зохёолой хγгжэлтын шатанууд
1
(периодизация)
ХХ зуун жэлэй 1-дэхи хахадай тγрэл буряад уран зохёол
2-3
Б.Барадинай уран hайханай юртэмсэ. «Ехэ удаган абжаа» гэhэн тγγхэтэ
2
трагеди. Хγн ба тэрэнэй γе саг. Зохёол хайшан гэжэ тγрэдэг бэ?
Арадуудай хани барисаан
ХХ зуун жэлэй 1-дэхи хахадай буряад уран шγлэг
4
Бато Базароной ба Цырендаши Цымпилоной уран hайханай юртэмсэ.
1
«Улаалзай» болон «Буряад басаганда» шγлэгγγд
ХХ зуун жэлэй 2-дохи хахадай тγрэл буряад уран зохёол. Yргэлжэлhэн зохёол
5
Ч.Цыдендамбаевай уран hайханай юртэмсэ. «Буряад басаган» туужа
1
6
«Буряад басаган» туужын гол удха
1
7
«Буряад басаган» туужын гол удха. Гэрэлтэ Норбо хоёр
1
8
Туужын гол геройнууд Жаргалма, Хулгана хγгшэнэй дγрэнγγд.
1
9
Хэлэлгэ хγгжɵɵлгэ. Буряад арадай тγγхэдэ болон Ч.Цыдендамбаевай
1
«Буряад басаган туужа» туужа соо эхэнэрэй хуби заяан.
10
Д.Батожабайн уран hайханай юртэмсэ. «Тɵɵригдэhэн хуби заяан»
1
трилоги тухай ойлгосо.
11
«Тɵɵригдэhэн хуби заяан» зохёолой гол удха. «Гэмтэн баригдаба», «Ой
1
соо» бγлэгγγдэй удха.
12
«Далай ламын шагнал» гэhэн бγлэгэй удха.
1
13-14 Зохёолой удха, байгуулга, гол образууд. Сюжедэй hонирхолтой
2
ушарнууд.
15
Трилоги дотор тγγхэтэ ушарнууд. Самбуу, Шобдог ,Туваан хамба ба
1
бусад буряад, тγбэд ламанарай дγрэнγγд.
16
Жаргалаа бэдэрhэн Аламжа. Жаргалаа бэдэрээшэд тухай
1
17
Д.Батожабайн «Тɵɵригдэhэн хуби заяан» гурбалжан романай уха шанар
1
ба γγргэ.
18
Хэлэлгэ хγгжɵɵлгэ. Творческо мастерской. «Жаргал гээшэ юун
1
гээшэб?»
2-дохи четверть
19
Хэлэлгэ хγгжɵɵлгэ. Д.Батожабайн «Тɵɵригдэhэн хуби заяан» гэhэн
1
зохёолоор бэшэмэл хγдэлмэри
20-21 Д.Батожабайн «Дойбод сохилго» комедиин уран hайханай юртэмсэ.
2
Эрдэм шэнжэлхэ абьяас – γсɵɵн зоной табисуур
№
1

22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32-33
34
35
36
37
38
39

40
41

42
43
44
45
46
47
48
49
50
51

Ц-Ж.Жимбиевай уран hайханай юртэмсэ. «Гал могой жэл» роман.
Ц-Ж.Жимбиевай «Гал могой жэл» гэhэн романай удха, онсо байгуулга
Ц-Ж.Жимбиевай «Гал могой жэл» гэhэн романай гол бодол, композици.
Эсэгэ ороноо хамгаалгын дайнда моридой γγргэ
Батажаб – дайнай γеын эдиршγγлэй эрхим нэгэн. Дайнай γедэхи ара
талын ажабайдал зураглалга.
Хэлэлгэ хγгжɵɵлгэ. Ц-Ж.Жимбиевай «Гал могой жэл» гэhэн романаар
бэшэмэл хγдэлмэри.
С.Цырендоржиевай уран hайханай юртэмсэ. «Yγрэй солбоной гоё
гэшэнь» гэhэн туужа.
С.Цырендоржиевай «Yγрэй солбоной гоё гэшэнь» гэhэн туужын онсо
шэнжэнγγд, проблематика.
Агваан хγбγγхэнэй дγрэ. Дайн ба γхэл γхибγγнэй харасаар. «Yγрэй
солбоной гоё гэшэнь» гэhэн зохёолой лиризм тухай.
Хэлэлгэ хγгжɵɵлгэ. Жамсо Раднаевай «Бэшэг» гэhэн зурагаар зохёолго
бэшэлгэ.
Ардан Ангархаевай уран hайханай юртэмсэ. «Мγнхэ ногоон хасуури»
гэhэн роман.
«Мγнхэ ногоон хасуури» гэhэн романай уран hайханай юртэмсэ.
«Мγнхэ ногоон хасуури» гэhэн зохёолой гол дγрэнγγд
3-дахи четверть
Творческо мастерской «Тγби дэлхэй дээрэ мγнхэ юумэн гэжэ бии юм
гγ?
Б.Н.Ябжановай уран hайханай юртэмсэ. «Нулимса» гэhэн хɵɵрɵɵн.
«Нулимса» гэhэн хɵɵрɵɵнэй гол удха. Yнгэрhэн сагтаа бусалгын мотив.
Классhаа гадуур уншалга. Б.Ябжанов «Бар хγсэтэй хурим»
Классhаа гадуур уншалга. Б.Ябжановай зохёолнууд соо хγн ба байгаали
хоёрой холбоо.
ХХ зуун жэлэй 2-дохи хахадай буряад уран шγлэг
Ц.Дондогойн «Эхэ тухай хоёрдохи поэмэ». Эжынгээ ашые яажа
харюулхаб?
«Эхэ тухай хоёрдохи поэмэ» зохёол соо дурдагдаhан «БуряадМонголой γнэнэй» γγргэ. Буряад уран зохёолой, олониитын хγгжэлтэдэ
периодикын γγргэ тухай хɵɵрɵɵн.
Л.Тапхаевай «Дγрбэн сэсэг» шγлэг. Yе сагайнгаа γнэн дуушан.
Литературна теори. Стиль. Поэтическэ синтаксис.
Л.Тапхаевай «Дγрбэн сэсэг» шγлэгэй уран hайханай юртэмсэ
Хэлэлгэ хγгжɵɵлгэ. Бато Базароной ба Лопсон Тапхаевай шγлэгγγдые
сасуулга.
Классhаа гадуур уншалга. Л.Тапхаевай «Угай тγγхэ» поэмэ.
Мγнɵɵ γеын тγрэл буряад уран зохёол
Мγнɵɵ γеын тγрэл буряад уран зохёолой онсо шэнжэ.
Д.Эрдынеевэй намтар, зохёохы зам. «Yйлын γри» гэhэн романайнь γе
саг, нэрынь удха.
Д.Эрдынеевэй «Yйлын γри» гэhэн романай уран hайханай юртэмсэ.
Yйлын γриин хойшолон. Байгаалида харшаар хандаhан ябуулгануудай
ашаар ерэдэг нγгэлэй хойшолон гэжэ юун бэ?
«Буряад сэдьхэлтэй» ябалга. Буян, нγгэлэй хойшолон. Далай Гатаповай
дγрэ.
Классhаа гадуур уншалга. Д.Доржиевагай «Газарай хγйhэн» поэмын
уран hайханай юртэмсэ.

1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1

1
1

1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

А.Лыгденовай уран hайханай юртэмсэ. «Морин хуур» хɵɵрɵɵн
1
Классhаа гадуур уншалга. А.Лыгденова «Yншэн» гэhэн хɵɵрɵɵн.
1
Ч.Гуруева «Туhалха» гэhэн хɵɵрɵɵн.
1
4-дэхи четверть
55
Д.Дылгыровай «Сэдьхэлэй гуниг» гэhэн хɵɵрɵɵнэй уран hайханай
1
юртэмсэ.
Буряад зγжэглэмэл зохёол, тэрэнэй хγгжэлтэ. Мγнɵɵ γеын пьесэнγγдэй поэтикэ
56-57 М.Батоинай уран hайханай юртэмсэ. «Таршаа Намжилай тγγхэ» пьесын
2
уран арганууд.
58
Хэлэлгэ хγгжɵɵлгэ. Солбон Ринчиновай «Жэргэмэл» гэжэ зурагаар
1
зохёолго бэшэлгэ. «Дуулан ябахаа эндэ тγрɵɵ hэм, дуушан хэзээш
байхалби!»
59
М.Батоинай «Юртэмсын гурбан сэсэшγγл» гэжэ зγжэгэй уран hайханай
1
юртэмсэ.
60-62 Б-М.Пурбуевай «Эрьехэ наран…» гэжэ зγжэг. Эрьехэ наран, ээлжэлхэ
3
тγрэ… Литературна теори. Драма. Драмын жанрнууд. Буряад
комедиографиин хγгжэлтэ: заншалта ба шэнэдхэгдэhэн зохёолнууд.
Доторой тэмсэл.
Мγнɵɵ γеын буряад уран шγлэг
63
Г.Ж.Раднаевагай уран hайханай юртэмсэ. «Тγрэлгын зоболон» гэжэ
1
шγлэглэл.
64
Г.Ж.Раднаевагай «Тγрэлгын зоболон» шγлэглэлэй нэрын удха
1
65
Классhаа гадуур уншалга. Г.Ж.Раднаева – Санджэ-Сурэнэй «Хатан эжы
1
Зэдэмни»
66
Б.Дугаров «Тγрэлхидэйм хэлэн, хγлисɵɵрэй!», Г.Базаржапова-Дашеева
1
«Yеhɵɵ γедэ уг залган», М.Чойбонов «Минии нγхэд – амиды бурхад»,
«Наhанайм табисуур». Yеhɵɵ γедэ γндэhэн хэлэеэ дамжуулая.
67
Классhаа гадуур уншалга. Ринчинэй Чойнмой «Аяа минии Буряад» гэжэ
1
поэмын уран hайханай юртэмсэ.
68
Классhаа гадуур уншалга.
1
69
Классhаа гадуур уншалга.
70
Хэлэлгэ хγгжɵɵлгэ. Бальжинима Доржиев «Балшар наhанайм
1
хангалнууд» зураг
Хамта
70 саг
52
53
54

Хэлэлгэ хγгжɵɵлгэ – 8 саг
Классhаа гадуур уншалга – 8 саг
Нормы оценки знаний, умении и навыков учащихся
Найруулга бэшэлгэ.
I.Бэшэхэ гүрим.
1. Нэн түрүүн найруулгынгаа темэ шэлэгты.
2.Гол бодол яажа элирүүлхэ. Тодорхойлхо.
3.Гол бодолоо элирүүлээд, эпиграф шэлэгты.
4.Түсэб зохеогты.
5. Түсэбэй пункнуудые тодорхойлхо материалаа тэмдэглэгты, тон шухала бодолнуудаа
онсологты.
6. Бодолоо баталhан цитатануудые, жэшээнүүдые абагты.
7.Түсэбэйнгѳѳ ёhоор материалаа гүримшуулагты.

8.hанал бодолойнгоо удаа дараалан hубариhые, хубинуудайнь хоорондохи холбооень,
хэмжүүрынь анхарагты.
9.Бэшэhэн найруулгаяа дэбтэртээ сагаалан буулгажа бэшэгты.
II. Юрэнхы түсэб тухай.
1.Оролто хуби. Автор тухай мэдээн тон тобшоор үгтэхэ. Сочинениин гол бодол шэглэл
тодорхойлхо, юун тухай бэшэхэ байhыетнай элирүүлхэ үүргэ.
2.Гол хуби. Сочинениин темэ задалжа, гол асуудалнуудые тодорхойлон, тобшололдо
асарха зорилго.
3.Түгэсхэл. Бэшэhэн матералыетнай согсолхо, онсолхо. Өѳрынтнай hанал бодол элирүүлхэ
ёhотой.
Нэгэдэмэл шалгалтын хүдэлмэри.
Диктантhаа ба нэмэлтэ грамматическа болон бэшэгэй дүримѳѳр гү,али лексическэ
даабариhаа бүридэhэн шалгалтын хүдэлмэридэ түд бүридэнь сэгнэhэн хоёр сэгнэлтэ
табиха.
Нэмэлтэ даабари дүүргэhые иимээр сэгнэхэ:
«5» сэгнэлтэ-hурагшадай бүхы даабарияа дүүргэhэн байгаа hаань;
«4»- сэгнэлтэ –даабариин гурбанай хоёр хубиие зүбѳѳр дүүргэhэн байгаа hаань;
«3»- сэгнэлтэ даабариин хахадые зүбѳѳр дүүргэhэн хүдэлмэриин түлѳѳ;
«2»- сэгнэлтэ даабариин гурбанай нэгэ хуби зүбѳѳр дүүргэжэ шадаагүй байгаа hаань
табиха.
Найруулга сэгнэлгэ
Найруулга бэшүүлхэ текст hургалгын, болбосоролой, хүмүүжүүлгын зорилго хангаhан,
удхынгаа ба үгэ хэлэнэйнгээ талаар hурагшадай бэшэжэ шадахаар байха ёhотой.
Һурагшадай найруулгада хоёр сэгнэлтэ табиха. Тэдэнэй бэшэhэн найруулга сэгнэхэдээ,
иимэ эрилтэ хараадаа абаха:
-hурагшын хэр зэргэ текстын гол удха ойлгоhые;
-текстын удха хэр зэргээр дамжуулааб;
-найруулгын удаа дараа ба холбоое;
-үгэ шэлэн абаhые, мэдүүлэл зүбѳѳр зохёоhые, мэдүүлэл соохи үгэнүүдэй холбоо болон
гүрим, олон янзын мэдүүлэл хэрэглэhэниие, сэхэ болон ѳѳршэлэн хэлэлгэ тааруулан
зохёоhые;
-найруулгын стилистичекэ hайн талые (үгэ, мэдүүлэлэй олон янза, хэлэнэй баялиг зүбѳѳр
хэрэглэлгэ);
-бэшэгэй дүримдэ, сэглэлтын тэмдэгтэ гаргаhан алдуу
Зохёолго, найруулга сэгнэхэдээ, хоёр сэгнэлтэ табиха:
1)удхын болон хэлэлгын түлөө;
2) зуб бэшэлгын түлөө


Наверх
На сайте используются файлы cookie. Продолжая использование сайта, вы соглашаетесь на обработку своих персональных данных. Подробности об обработке ваших данных — в политике конфиденциальности.

ВНИМАНИЕ!

Срок действия лицензии на использования программного обеспечения окончен 25.04.2023.
Для получения информации с сайта свяжитесь с Администрацией образовательной организации по телефону +7 (30134) 98-5-25

Функционал «Мастер заполнения» недоступен с мобильных устройств.
Пожалуйста, воспользуйтесь персональным компьютером для редактирования информации в «Мастере заполнения».